نکاتی در خصوص برگزاری مراسم نامزدی در تشریفات مجالس عروسی

برگزاری جشن نامزدی که یکی از تشریفات مجالس عروسی بشمار می آید با توجه به رسومات مختلف شهرها و خانواده ها، متفاوت است. گاها” برگزاری جشن با میهمانان بسیار و مراسمی مفصل و گاها” جشنیخ انوادگی و مختصر با تعداد محدودی میهمان. اما این روزها به جهت هزینه های بالای تشریفات مجالس عروسی با برپایی جشنی مختصر و خودمانی مراسم را برگزار میکنند و پولی که بابت برگزاری یک جشن مفصل قرار بود متحمل شوند را صرف مخارج دیگر ازدواج نظیر تهیه مسکن میکنند.

خدمات مجالس در تهران

امروزه تشریفات مجالس عروسی خانواده ها را متحمل هزینه های گزافی میکند. در انتخاب مکان مراسم نامزدی اطلاع از تعداد دقیق میهمانان مهم است ازاین جهت که اگر تعداد میهمانان کم باشد لزومی به برگزاری مهمانی در تالار و برپایی تشریفات مجالس عروسی نیست و میتوان در منزل نیز مراسم مختصری برگزار کرد. برای برگزاری مراسم نامزدی در منزل در ابتدا بایستی به تعداد میهمانان صندلی تهیه کرد سپس سفره عقدی را انتخاب کرده و در محل مدنظر قرار گرفته شده آنرا برپا کنید. یا اگر نمیخواهید سفره عقد کرایه کنید میتوانید سفره ای به سلیقه خود پهن کنید. محتویات مربوط به سفره عقد عبارتست از: قرآن، آینه و شمعدان، جای انگشتر نامزدی، نقل و نبات، گل، شمع و دیگر اقلام تزئینی میباشد. جایگاه عروس و داماد نیز در بالای سفره در نظر بگیرید. یکی از مواردی که در تشریفات مجالس عروسی بسیار مهم است نوع پذیرایی و یا به عبارتی نوع سرو کردن است که میبایست مشخص گردد. اگر تمایل به پذیرایی بصورت سلف سرویس را دارید باید میزان فضای کافی جهت میز غذا و چیدمان آنرا داشته باشید.

خدمات عروسی در تهران

مورد دیگری که جز تشریفات مجالس عروسی بشمار رفته و اهمیت دارد عکاس و فیلمبرداری مراسم است. در انتخاب عکاس و آتلیه عکاسی دقت بسیار داشته باشید. در ابتدا با پرس و جو از دوستان و آشنایان خود درخصوص یافتن آتلیه خوب چند آتلیه عکاسی را مدنظر قرار بگیرید و با مراجعه به هریک از آنها از نمونه کارهایشان دیدن کنید و با درنظر گرفتن بودجه خود آتلیه مناسب را برای مراسم خود انتخاب کنید. درخصوص برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم خود میتوانید به راهنمای تشریفات مجالس عروسی این وبسایت مراجعه کنید

سالن عروسی در تهران

نگاهی به صنایع دستی همدانی ها

سخن درباره صنایع دستی همدانی ها بسیار است. اما در ادامه به اجمال، به ۱۴ مورد اشاره می کنیم که امیدواریم در روزهای آینده، به تفصیل درباره آن ها و شیوه های طراحی و ساخت و عرضه آن، گزارشاتی در اختیار ایراندوستان عزیز قرار دهیم. گفتنی است در همدان. بیش از ۲۱ هزار کارگاه صنایع دستی فعال است که بیش از ۸ درصد کل صادرات این استان را به خود اختصاص می دهد.

طلاکوبی و نقره کوبی همدان

این عرصه در صنایع دستی همدان، هم مخاطبان بسیار دارد و هم شمار زیادی از فعالان کسب و کار در این استان را مشغول به کار کرده است. در این صنعت، هنرمندان تلاش می کنند تا طرح های سنتی و نقوش را بر روی ورقه هایی از جنس نقره و طلا ضرب کرده و نقش های برحسته ای طراحی کنند و در نهایت، این ورقه های طلایی یا نقره ای، بر روی شیشه،‌چوب و سرامیک نصب شود.

گر چه این صنایع دستی به سختی حاصل می شود و تلاش و ذوق هنری و صبوری بسیاری طلب می کند، اما قیمتش به نسبت کاری که برای آن انجام شده است، زیاد نیست. هدیه کردن طلاکوبی ها و نقره کوبی های همدانی ها هم چون خاتم و مینا و نقره اصفهان، یک هدیه ارزشمند دائمی برای کسانیست که قصد کادو دادن دارید.

البته در برخی از شهرستان های این خطه، با مفتول های طلا و نقره و برنز، زیور آلانی را درست می کنند که جالب توجه بوده و در بازار همدان بسیار یافت می شود. انگشتر و دست بند، از جمله سوغات صنایع دستی همدان محسوب می شود که مخاطبان بسیار داشته و آن نوع که از سنگ های قیمتی از جمله فیروزه و زمرد و یاقوت و الماس استفاده می شود، گران قیمت تر است.

طلا کاری

یکی از صنایع دستی گران قیمت و نفیس همدان،‌ طلا کاری روی شیشه ای که باید با ظرافت های خاصی انجام شود و معمولا روی گلاب پاش ها، شکلات خوری ها، لوستر و میوه خوری، این نوع هنرمندی ها دیده می شود.

نقش هایی با آب طلا و نقوش اسلیمی و سنتی و گل و بته، بر روی آثار صنایع دستی طلا کاری شده همدان به چشم می خورد. بهترین کارهای طلا کاری را در لالجین و ملایر خواهید دید.

سفال همدان

همان طور که می دانید، همدان، پایتخت سفال ایران و قدمت آن به صدها سال می رسد. کارگاه های سفال گری و رونق کسب و کار سفال را می توان در لالجین همدان جست و جو کرد. گردش به آن دیار نیز شما را با بخشی از ظرافت های صنایع دستی ایران آشنا می کند.

شهرت جهانی لالجین سبب شده تا در خارج از کشور، مستند ها و مقالات و اخبار بسیاری درباره این شهر منتشر شود. قدمت سفال گری لالجین را به بیش از ۸۰۰ سال نسبت می دهند. شاید یکی از دیدنی ترین شهر های ایران برای مشاهده سفال و سرامیک، همین همدان و لالجین آن باشد که اتفاقا در برنامه خنداونه رامبد جوان نیز در مرداد امسال به آن اشاره شد.

تذهیب کاری

تذهیب نوعی نقاشی بوده که برای تزیین تابلو های خوش نویسی،‌متن قرانی و اشعار به کار می رود و از طرح های سنتی و اسلیمی و ختایی در آن به کار می برند. معمولا نقوش که در تذهیب کاری استفاده می شود، روی کاعذ های طلایی، نقره ای و رنگی پیاده می گردد.

صنایع دستی تذهیب در همدان، از جمله صنایع دستی نفیس این خطه بوده که به نسبت دیگر صنایع دستی (به غیر از طلا و نقره) گران تر است.

نقاشی روی سفال

نقاشی روی سفال و سرامیک در بسیاری از مغازه های عرضه کننده آثار صنایع دستی به چشم می خورد. این کار با ظرافت و هنرمندی خاصی انجام می شود و پس از رنگ آمیزی، محصول داخل کوره قرار می گیرد تا رنگ ها به خورد ظرف رفته تا با شست و شوی نیز از این نرود.

نقاشی روی بدنه لعابی، نقاشی زیر لعابی و هم چنین نقاشی آب طلا، از جمله روش های جذابی به شمار می روند که توسط آن ها ، نقش های سنتی و مدرن روی سفال و سرامیک لالجینی ها نقش بسته می شود و مخاطبان خاص خود را دارد. این نوع صنایع دستی برای هدیه به واسطه رنگ های جذاب و نقش های خیره کننده، توصیه می شود.

منبت کاری

در همدان، منبت کاری هم چون اصفهان، مخاطبان و فعالان بسیار دارد. منبت کاری، از هنر های چند هزار ساله در ایران و هم چنین همدان بوده که نقش های برجسته بر روی چوب، ایجاد می شود. هنرمندان معمولا آیات قرآن و شعر و متون مذهبی و ادبی را بر روی چوب نقش بسته و طرح های جالبی را خلق می کنند. بعضا، از خطوط نستعلیق برای منبت کاری استفاده می شود.

معرق کاری

معرق کاری اصفهان و همدان نیز شهرت ملی در دنیای صنایع دستی ایران دارد. در معرق ، برش های خیلی ظریف و نازک از انواع چوب های تزیینی ، صدف و عاج را در کنار هم قرار می دهند تا طرح های زیبایی را بر روی چوب نقش ببندند. این طرح ها شبیه مینیاتور است و در تویسرکان و ملایر، فعالان بسیار دارد.

معرق از جمله صنایع دستی خیلی شیک و به قولی رسانه ای همدان محسوب می شود.

قاب سازی

قاب های چوبی و فلزی در همدان زیاد ساخته می شود و در فروشگاه های عرضه لوازم صنایع دستی، این قاب ها را می توان به راحتی مشاهده و خریداری کرد. بدنه قاب ها معمولا با طرح های زیبا و سنتی توسط کنده کاری روی چوب یا قالبی تزیین می شود. در روستای کاج شهرستان رزن. ملایر و تویسرکان، قاب سازی قدمت زیادی دارد.

مسگری و قلم زنی

مسگری و قلم زنی در صنایع دستی همدان مشاهده می شود. ظروف مسی و قلم کاری شده، گر چه مخاطبان بسیاری دارد، اما از جمله صنایع دستی اصیل این مرز و بوم به شمار می رود. در ساخت ظروف و ادوات مسی، از دیر باز همدانی ها فعال بودند. دیگ، کاسه بشقاب و ظروف آشپزخانه مسی را می توان در فروشگاه های صنایع دستی این خطه مشاهده کرد. معمول ظروف مسی را با آلیاژی از قلع و روی جلا می دهند.

آبگینه

اگر به موزه آیگینه پایتخت رفته باشید، موزه ای خواهید دید که آثارش، قدمت بسیار داشته و برخی از آن ها محصول کاوش های باستانی در همدان است. آبگینه در واقع شیشه گری سنتی بوده و در آن، دمیدن هوا به درون مواد مذاب شیشه به صورت بی رنگ و الوان تولید می شود. این آثار،‌ برای نوستالژی باز ها دیدنی است اما شاید برای شهروندان عصر مدرن، خیلی جذابیتی نداشته باشد.

سنگ تراشی

سنگ تراشی از جمله صنایع دستی معروف همدان است که از قدیم در این خطه رواج داشته است. سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همدان کاربرد های بسیاری دارد.

چرم همدان

سابقه تولید چرم در همدان به چند هزار سال و حتی پیش از میلاد مسیح باز می گردد. چرم سازی در همدان صنعتی حرفه ای با بازاری بین المللی است و به همین خاطر، اگر به دنبال سوغات خاصی از این دیار هستید، چرم همدان را فراموش نکنید. نخستین کارخانه چرم سازی ایران در این شهر قرار دارد و به همین خاطر، صنعت چرم همدان بسیار معروف است و یکی از قطب های کشور به شمار می رود.

بیش از ۱۲ هزار نفر در صنعت چرم همدان به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کارهستند.

قالی و تابلو فرش

قالی و تابلو فرش در همدان، مخاطب بسیار دارد. قالی همدان شاید به اندازه قالی تبریز و اصفهان و کاشان، شهره نباشد، اما تابلو فرش های همدان که به واسطه پشم و نخ های مرغوب این استان تولید می شود و طرح های شکسته و هندسی بسیار دارند، سبب شهرت این صنایع دستی در ایران و جهان شده است.

کبودر آهنگ و ملابر، از جمله پایگاه های تولید محصولات قالبی و تابلو فرش این استان هستند.

گلیم و مروار بافی

گلیم نیز هم چون دیار کردستان و لرستان و کهکیلویه و بویر احمد، در استان همدان نیز فعالان بسیار دارد. گر چه عشایر در این زمینه فعالند، اما در نهاوند همدان می توان مرغوب ترین گلیم های همدان را پیدا کرد. گل لاله، خرچنگی، گل سبدی، گل قندی، ضربدی و اسلیمی، از جمله طرح های ناب گلیم همدان به شمار می رود.

مروار بافی نوعی صنایع دستی این استان به شمار می آید که از چوب مروار تهیه می شود و در برخی کشترازهای همدان بدست می آید. انواع سبد و گلدان و مبلمان را می توان با این چوب تولید کرد. مراور باقی در واقع همان حصیر بافیست که در خطه شمال ایران می توان به وقور مشاهده کرد.

سوزن دوزی، جاجیم بافی، گیوه بافی، صنایع فلزی، حجاری و پوستین دوزی نیز از جمله دیگر آثار صنایع دستی این خطه بوده که در صورتی که به همدان سفر کردید، می توانید محصولاتی از این هنر ها را به عنوان سوغات به ارمغان آورید.

امیدواریم گفتار جامع و مصور امروز،شما را با سوغات خوشمزه و صنایع دستی های زیبا و جذاب پایتخت سفال ایران آشنا کرده باشد و برای سفر به این تاریخی و زیبا در نیمه دوم سال برنامه ریزی کنید.

زیباترین مناطق ایران

انواع صداهای انسان از لحاظ جنسیت و وسعت

چنانچه میدانیم صدای انسان که کانون تولید آن حنجره (که خود یک نوع آلت موسیقی است و بنا به گفته فارابی، حنجره اکمل ترین سازهاست)است، بر اساس قوانین و اصول موسیقی ‌« آواز » نامیده می شود.صوتی که به آن آواز گفته می شود بصورت اصولی در افرادی دیده میشود که دوره ی تعلیمات آوازرا گذرانده باشند که عدّه این افراد بسیار کم و انگشت شمار می باشد. ولی بصورت غیر اصولی و تربیت نشده در اکثر افراد ( قریب به اتفاق ) وجود دارد و کمتر کسی یافت می شود که در دوران عمر خود هیچوقت زمزمه ای با خود نکرده باشد و یا بیتی را با آواز نخوانده باشد. پس می توان گفت که به علّت داشتن صوت و قدرت تولید صدا ، همه ی انسانها خواننده اند با این تفاوت که یکی بد می خواند و دیگری صوتی خوشایند دارد ، ولی در مجموع همه از صوت خود اگر چه نا خوشایند باشد، لـذت می برند.

در موسیقی ایرانی تاکنون دو نوع صدا مرسوم بوده «۱- صدای مردان ۲- صدای زنان» که هرکدام از این صداها بر روی ساز بترتیب با اصطلاح مایه ی راست کوک و چپ کوک مشخص می شوند.

انواع صداهای انسان از لحاظ جنسیّت و وسعت : ۱- صوت زنان و بچّه ها -۲- صوت مردان

آموزشگاه موسیقی سه تار

تقسیم بندی اصوات زنان و بچّه ها از لحاظ وسعت و جنسیّت :

۱- سُپرانو(soprano) : زیر ترین نوع صدا در زنان و خردسالان است که دامنه ی آن از do زیرخط اول حامل تا do بالای پنج خط حامل می باشد.شاخه ی سپرانوبه چندین شاخه تقسیم می شود که نازکترین آنها که بسیار ضعیف و سبک نیز هست سپرانو کلراتورنامیده میشود و بعد از آن لژر، لیریک و دراماتیک قرار دارند.سپرانو در موسیقی آوازی اهمیت فراوان و بیش از سایر صورتهای دیگر صدا دارد.

۲-متسو سُپرانو(mezzo soprano) : به صدای متوسط زنان گفته می شود کمی بم تر از سپرانو است( دو نت بم تر) و گستره ی آن از Laزیر خط اول حامل تا La بالای خط پنجم حامل می باشد.بعنوان مثال صدای قمر و روح انگیز از زنان و صدای ابوالحسن خان اقبال آذر از مردان در این محدوده بوده است(در کاست- کمانچه دوره قاجار-دستگاه نوا با صدای اقبال آذر را بشنوید.).

در موسیقی غربی به معنای سپرانوی میانی است که از صداهای پایین و بسیار قوی تشکیل می شود و متعلق به نقش های بسیار محکم و شاخص اُپراست.

۳- کنترآلتو(contr alto)یا آلتو : بم ترین نوع صدای زنان را گویند که وسعت آن از نت Faزیر خط اول حامل تا Fa روی خط پنجم حامل می باشد. بیشتر زنان آوازخوان در ایران صدایی از نوع آلتودارند که برای مثال میتوان از مرضیه و دلکش نام برد.

تقسیم بندی اصوات مردان از لحاظ وسعت و جنسیّت :

۱- تنور(Tenor) : به زیرترین نوع صدای مردان گفته می شود که دامنه ی آن بر اساس کلید Sol، ازنت Doزیرخط اول تا Do بالای خط پنجم است با این تفاوت که صدا دهندگی آن یک اُکتاو بم تر ( از سپرانو) می باشد.این نوع صدا در آواز مردان در موسیقی ایرانی اهمیت فوق العاده ای دارد و میتوان گفت که بیشتر آوازخوانهای ایرانی صدایی از همین نوع را دارند که بعنوان مثال از استادان : طاهر زاده – دردشتی – تاج اصفهانی و شجریان می توان نام برد.

۲- باریتون(Baryton) : صدای متوسط مردان را گویند که گستره ی آن از نت La زیر خط اول حامل تا La بالای خط پنجم حامل بوده و صدا دهندگی آن یک اکتاو بم تر (از متسو سپرانو) است.

۳- باس(Basse) : بم ترین نوع صدای مردان را گویندکه وسعت آن از نت Fa زیر خط اول حامل تا Fa روی خط پنجم حامل بوده و صدا دهندگی آن یک اکتاو بم تر (از آلتو ) است. برای مثال میتوان گفت که صدای استاد محمد نوری از نوع صدای باس می باشد.

نکته : فرق اساسی میان نوعیت صدای مردان اینست که صداهایی از نوع باریتون و باس قدرت خوانندگی نت های بم را دارند( نغمات موسیقایی را بیشتر در مایه های بم اجرا می کنند ) و در اوج کمتر مانور می دهند در حالیکه این عمل در صدای تنور برعکس است.

آموزشگاه موسیقی

درباره استاد فرامرز پایور

سنتور بدون شک یکی از متداول‌ترین سازهایی است که هنر دوستان به آن گرایش پیدا می‌کنند و بدون اغراق اکثریت قریب به اتفاق آن‌هایی که نواختن این ساز را شروع می‌کنند ، اولین درس‌ها را از کتابی به نام دستور سنتور می‌آموزند . دستور سنتور که شاید از پرفروش‌ترین کتاب‌های موسیقی ایرانی باشد ، در سال ۱۳۴۰ به چاپ رسید و تاکنون شاید حدود یکصد هزار نسخه از آن مورد استفاده‌ی هنرجویان سنتور قرار گرفته است . این کتاب ساخته‌ی ذهن استادی است که حدود چهل سال پیش ، دوراندیشی خاص او نظر بر افق‌های دوردست داشت و می‌دید که چگونه باید مکتبی استوار را در آموزش ساز سنتور بنا نهد . این چنین بود که استاد فرامرز پایور مکتب خود را پی‌ریزی کرد.

سال‌ها پیش تنها کتاب ویژه‌ی ساز سنتور ، ردیف استاد صبا بود . طبیعی است که برای یک هنرجو ، آغاز کردن نوازندگی با ردیف استاد صبا کار آسانی نیست ، زیرا ریزه‌ کاری‌ها و عمق مطالب در حدی است که هنرجوی تازه‌کار از درک و اجرای بسیاری از آن‌ها عاجز می‌ماند و منطقی نیست که نوازندگی با مطلبی سخت آغاز شود . به نظر می‌رسد ایده‌ی اولیه‌ی استاد پایور در تهیه و تنظیم کتاب‌های آموزشی متعدد ، این بوده است که توالی مطالب چاپ شده و قابل اجرا برای هنرجویان ، از آسان به مشکل و از ساده به پیچیده باشد . منظور از اشاره به جنبه‌های تاریخی قضیه ، این است که بتوان به ریشه‌های اصلی و منطقی اطلاق لفظ «مکتب» به شیوه‌ی آموزشی استاد پایور دست یافت . ذکر چند نمونه برای روشن شدن قضیه لازم است:

– استاد پایور دقت خاصی در مشخص کردن جایگاه هر یک از کتاب‌های آموزشی خود دارند و به عبارت دیگر ، شاید انگیزه‌ی چاپ بیش‌تر کتاب‌های ایشان ایجاد پله‌های ساخته‌نشده‌ی نردبان پیشرفت برای هنرجویان این رشته از موسیقی است . برای استادی که ردیفی چون ردیف چپ‌کوک را نگاشته است ، انگیزه‌ی چاپ دوره‌ی ابتدایی صرفاً می‌تواند پرکردن خلأ آموزشی میان دستور سنتور و ردیف استاد صبا باشد . این دقت نظر شاید از مهم‌ترین دلایل رواج این مکتب است .

– استاد پایور دقت خاصی در اداره‌ی کلاس‌ها و پیشرفت مستمر شاگردان خود داشته و استادانی نیز تربیت کرده‌اند که بتوانند کتاب‌های این مکتب را در اقصی نقاط کشور ، با بهترین و درست‌ترین شیوه‌ی ممکن ترویج دهند . این سیاست نیز در همه گیر شدن شیوه‌ی آموزشی ایشان و مکتبی بودن نوع کار دخیل بوده است .

– استاد پایور بسیاری از آثار خود را در قالبی منظم و هدف‌دار به چاپ رسانده و از آن‌ها برای آموزش هنرمندان زبده سود جسته است . آموزش از روی نت همواره دقت کار را بالا می‌برد و باعث می‌شود تقریباً هر کسی بتواند با اطمینان ، قطعه‌ی مورد نظر خود را بیابد و اجرا نماید .

– فراموش نشود که واژه‌های مکتب و سبک با یک‌دیگر تفاوت اصولی دارند و تصور نشود که مکتب استاد پایور همان سبک ایشان است . مکتب بیش‌تر در مورد شیوه‌های آموزشی ، و سبک بیش‌تر در مورد شیوه‌های نوازندگی و آهنگ‌سازی یک استاد به کار می‌رود . استاد پایور در نوازندگی و آهنگ‌سازی موسیقی ایرانی نیز صاحب سبک هستند که امیدواریم در مقاله‌ای دیگر به آن بپردازیم . در مقاله‌ی حاضر نگارنده کوشیده است صرفاً به معرفی مکتب ایشان بپردازد .

– واژه‌ی مکتب از این جهت به کار رفته است که شیوه‌ی آموزشی استاد پایور در مقیاسی بسیار وسیع‌تر از کلاس شخصی ایشان استفاده می‌شود . این شیوه ، کفایت خود را اثبات کرده و هنرجو تقریباً با اطمینان می‌داند که وارد عرصه‌ای جدی شده است ؛ عرصه‌ای که شاید در بهترین حالت ، به انجام رساندن آن چیزی حدود ده سال طول بکشد ؛ عرصه‌ای که با دقت طراحی شده و هر جا که استاد از ادامه دادن مسیر باز بماند ، استادی دیگر در دسترس و قابل مراجعه است . به عقیده نگارنده ، مکتب استاد پایور در نوازندگی سنتور ، نیازمند شرح و بسط و موشکافی است و باید جزئیات آن برای تمام هنرجویان و هنرآموزان سنتور مشخص شود . برای این منظور ، از مشاهدات و برداشت‌های شخصی خود ، از زمان ورود به این مکتب تا لحظه‌ی فارغ‌التحصیل شدن از آن ، استفاده برده‌ام . با این که آموخته‌های دوران تحصیل نگارنده به مدت ده سال (از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۳) در این مکتب می‌تواند گویای بسیاری از جزئیات آموزش در این مکتب باشد ، اما نباید از نظر دور داشت که نظرات دیگر شاگردان این مکتب نیز مسلماً در تکمیل و تأیید گفتار زیر نقشی بسزا خواهد داشت.

آموزشگاه موسیقی شرق تهران

فروش ویولون به جا مانده از تایتانیک در یک حراجی

ویولون به جا مانده از تایتانیک در یک حراجی به قیمت یک میلیون و ۴۵۰ هزار دلار فروخته شد.

این ویولون متعلق به والس هارتلی است و همزمان با غرق شدن کشتی در دستان وی در حال نواخته شدن بوده است.

والس هارتلی، نوازنده این ویولون نیز در میان بیش از هزار و ۵۰۰ سرنشین این کشتی غرق شد.

خریدار این ویولون که نام وی فاش نشده اصالت بریتانیایی داشته است.

بر روی این ویولون عبارت “برای والس” حک شده و گفته می شود، والس هارتلی این ویولن را از نامزد خود به عنوان هدیه دریافت کرده است.

این ویولون در سال ۲۰۰۶ پیدا شد و آزمایش های بسیاری برای اثبات واقعی بودن آن صورت گرفت.

آموزشگاه موسیقی شرق تهران