نارین قلعهی میبد یزد، یکی دیگر از بناهای تاریخی و باشکوه ایران کهن در دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستانشناسان و تاریخدوستان شده است. این بنای کهن سال ۱۳۵۴ با شمارهی ۳۴۹۰ به ثبت ملی رسیده است. با گشت نوید و وب سایت نوید ۲۴ همراه باشید تا اطلاعاتی مفید در مورد معماری و تاریخچهی این اثر تاریخی شگرف، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
کشور ایران با قدمتی بالغ بر چندین هزار سال، یکی از سرزمینهایی است که میتوان از آن به عنوان مهد فرهنگ، تاریخ و تمدن بشری نام برد. بناهای متعدد و باشکوه تاریخی قد کشیده در جایجای این سرزمین کهن، همچون گوهری است تابناک که موجبات فخر و مباهات نسل امروز را فراهم کرده است.
استان یزد و شهرستانهای تابع این منطقه از کشور، با آثار تاریخی شگفتانگیز و ارزشمندی که در دل خود جایدادهاند، پاسدار بخش مهمی از تاریخ، اصالت، فرهنگ و تمدن ایران کهن به شمار میآیند. این خطه از سرزمین کشورمان، مهد هنر و مهارت مردم روزگاری است دور که حیرت هرگردشگر و باستانشناس داخلی و خارجی را بواسطهی آثار برجای ماندهای همچون مسجد جامع یزد، مجموعهی امیرچخماق، زندان اسکندر، آتشکدهی بهرام و بسیاری دیگر از بناهای ارزشمند و دوستداشتنی برانگیخته است. طراحان و سازندگان نارین قلعه که به نارنج قلعه نیز شهرت دارد، با به کارگیری اصول و زیباییهای معماری در ساخت این عمارت ایران کهن، دژی محکم و استوار را به عنوان اثری مثالزدنی، برای آیندگان به یادگار گذاشتهاند.
نارین قلعه در استان یزد، شهرستان میبد، حدفاصل جادهی ری به کرمان، ۵۰کیلومتری شمال غرب شهر یزد و روی تپهای به ارتفاع ۲۵ متر با شیب کم از قسمت جنوب به شمال (قسمتهایی از قلعه که در حاشیههای بخش جنوبی شهر قرار گرفتهاند، بالغ بر ۲۰ متر نسبت به قسمتهای واقع شده در شمال، از ارتفاع بیشتری برخوردارند) قرار گرفته است. موقعیت نارین قلعه روی این تپه به گونهای است که با ایستادن برفراز آن، میتوان به تمامی شهر میبد و اطراف آن اشراف داشت.
شهرستان میبد، که یکی از قدیمیترین شهرهای ایران و استان یزد به شمار میآید، از قدمتی چندین هزارساله برخوردار است. این شهر به دلیل برخورداری از بافت تاریخی، بسیاری از عمارات و بناهای ارزشمند خود را در فهرست سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسانده است. به نظر می رسد براساس کشف سکهای که باستانشناسان آن را به دوران حکومت ساسانیان نسبت میدهند، شهر میبد از اهمیت و اعتبار بسیاری در این دوران برخوردار بوده است. جعفری، نخستین تاریخنویس استان یزد (قرن هشتم) احداث نارین قلعه را به سلیمان نبی نسبت داده است. او با بیان افسانهای، علت ساخت نارین قلعهی میبد توسط حضرت سلیمان (ع) را پنهان کردن گنج وی بازگو میکند.(اما مسلم است که این ماجرا تاریخی نبوده و وجه افسانه ای داشته است) کاوشگران طی حفاریهای صورتگرفته در این مکان، پارهسفالی کشف کردند که بیانگر اطلاعات مهم و زیادی در مورد تمدن و قدمت این عمارت کهن است. به نظر میرسد روی این پارهسفال تصویر موجودی نیمه انسان- نیمه حیوان نقش بسته است که شباهت بسیاری به نقشنگارههای هزارهی سوم قبل از میلاد مسیح که متعلق به تمدن عیلامیها است، دارد. همچنین نارین قلعه در بدو دوران ظهور اسلام نیز از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار بوده است که میتوان از آن به عنوان مکانی مستحکم و غیرقابل نفوذ در مقابل دشمنان و بیگانگان یاد کرد. از نکات جالب و قابل توجهی که در مورد این مکان تاریخی باشکوه وجود دارد، میتوان به حضور شبکههای زیرزمینی قابل تردد اشاره کرد که طراحان و معماران آن دوران، آنها را برای تدارک و تهیهی مایحتاج زندگی افراد ازجمله آب و غذا احداث کردهاند. راههایی که گفته میشود هرگز توسط هیچ بیگانه و متجاوزی فتح نشده است. برخی از باستانشناسان، قدمت سکونت در این مجموعهی تاریخی را حدود ۳ الی ۴ هزار سال قبل از میلاد برآورد کردهاند. براساس قدمت بیان شده، به نظر میرسد نارینقلعه از کهنترین تمدن بشری تاریخ یزد برخوردار است.
کارشناسان معماری براین عقیدهاند که قرار گیری و احداث نارین قلعه روی زمینی بکر صورت نگرفته است. میتوان آثاری از معماری را که به صورت ساختارخشتی در این مکان انجام شده است، در بخشها و لایههای زیرین، قسمتهای زیر دیوار شمالی و بخش شاهنشین مشاهده کرد که نشان از مجموعهای بسیار مهم و ارزشمند دارد. جالب است بدانید که این ساخت و سازها نیز روی بخشی که به نظر میرسد از قدمت بیشتری برخوردار است، صورت گرفته است. البته میتوان دلیل این ادعا را حضور آثاری که بر اثر سوختگی و تنور و همچنین تعدادی سفال مربوط به دوران آهن که در زیر سازهی خشتی وجود دارد، مشاهده کرد. به نظر میرسد که این بنای تاریخی در دوران مختلف مورد ساخت و سازهای متعددی قرار گرفته که نشاندهندهی زمان احداث، گسترش و ترمیم و مرمتهای مختلف صورت گرفته در آن خواهد بود. هر چند بخشهای زیرین که به نظر میرسد متعلق به دوران کهن است، به دلیل مستور بودن یا قابل دسترسی نبودن همچنان نامشخص است. ولی کارشناسان باستانشناسی بر این باورند که تودهی خشتی وسیع قرار گرفته روی آن متعلق به دوران حکومت ساسانیان است. آنها مهر کشف شده و کتیبهی پهلوی مربوط به آنرا دلیل این ادعا بیان کرده که با خشتهایی با ابعاد ۱۲*۲۸*۴۲ ساخته شده است. همچنین به نظر میرسد که در دوران اوایل ظهور اسلام، این قلعه را به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار میدادند. چراکه میتوان بخشهایی از معماری قرن چهارم و پنجم هجری قمری را در این مجموعه مشاهده کرد. هرچند به نظر میرسد عملیات تعمیر، مرمت و ساخت در نارین قلعه، در دوران حکومت آل مظفر به پایان رسیده است. ازجمله این بازسازیها را میتوان در بخش شاهنشین، مردمنشین، برج و باروها و خندق مشاهده کرد. معماران معتقدند مرمتهایی که در این قسمتها صورت گرفته بدون درنظر گرفتن اصول درست معماری و غیر مستحکم بوده که به صورت دیوارهایی به صورت چینه و خشت مشاهده میشود. آنها معتقدند سازندگان، این مرمتهای غیر اصولی را با شتاب و عجله انجام دادهاند.
نارین قلعه که در بین گذشتگان به نام دژ دالان نیز شهرت داشته روی تپهای مرتفع احداث شده است که با قرار گیری بر آن میتوان به تمامی شهرستان میبد و اطراف آن اشراف داشت. برخی از کارشناسان معماری معتقدند که این عمارت عظیم تاریخی، دژی است کهن که به عنوان یکی از بناهای خشتی برجایمانده از دوران ایران کهن محسوب میشود که به دلیل نوع معماری به کار رفته در آن، همچنان محکم و استوار از دل تاریخ قدبرافراشته است. باستانشناسان و معماران، مساحت این بنای تاریخی که قدمت آن را به دوران اشکانی و پیش از اسلام نسبت دادهاند، بالغ بر ۳ هکتار در بخش شاهنشین ودر بعضی منابع ۱۵۰۰۰مترمربع نام برده شده که به نظر این عدد، به بخش شارستان آن مرتبط است. معماران و طراحان سازندهی این اثر ایران کهن، قلعهی میبد را به صورت هفت طبقه و به گونهای احداث کردند که از برج و باروها و دربندهای مختلفی برخوردار است.
از نکات معماری جالب و مهم صورت گرفته در ساخت و احداث این مجموعهی عظیم تاریخی، میتوان به حفر خندقی که نقبهای زیر آن تا امتداد یک فرسنگ نیز ادامه دارد، اشاره کرد. همان گونه که در تمامی شهر قلعههای ایران حفر خندق بخشی از امور دفاعی شهر بوده در طراحی این شهر قلعه نیز حفر خندق را به دلیل انجام امور دفاعی و نظامی در مقابل تجاوز و حملهی بیگانگان در نظر گرفتهاند. معماران ایران کهن، برای نارین قلعهی میبد یزد، ۴برج گرد که از ارتفاع زیادی برخوردار است، تعبیه کردهاند که متاسفانه در عصر حاضر تنها بخش مرکزی آنها برجای مانده است. همچنین ساخت اتاقهای فراوان در این قلعهی تاریخی و ارزشمند یکی دیگر از بخشهای معماری انجام شده در این دژ استوار است که تنها بخشهایی از این اتاقهای کوچک که به صورت تودرتو و متصل به یکدیگر تعبیه شدهاند، قابل مشاهده و دسترسی است. درحالیکه تعداد زیادی از این اتاقها به دلیل حضور در قسمتها و طبقات زیرین قلعه و فروریختن راهروها قابل دسترسی و اکتشاف نیستند. برخی از کارشناسان معماری معتقدند که در ابتدا این قلعه را با حفر خندق پیریزی کرده و سپس پنج طبقه را با استفاده از مصالح خشت و گل احداث کردند. ابعاد خشتهایی که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفته است با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر بیانکنندهی ساخت و تکمیل قلعه در دوران مختلف تاریخی است. برخی از این خشتها که احتمال میرود در دوران مادها استفاده شده باشند، از ابعادی برابر با ۱۰*۲۴*۴۰ سانتیمتر برخوردارند.
تختهپلی برای این درگاه تعبیه شده که به دلیل احداث خیابان در سال ۱۳۴۳ با عمارتهای واقع در بخش جنوبی قلعه، از بین رفته است. به نظر میرسد که علت تعبیهی این تختهپل که در بخش غربی قلعه واقع شده، ارتباط قلعه با شهر بوده است که در مواقع لزوم، بر خندق قرار گرفته و آن را مستور میکرد. دروازهای نیز که به عنوان دروازهی ورودی ساخته شده است، در بخش غربی قلعه و با ساخت دو برج که در دو طرف دربند قرار گرفتهاند، مسئولیت نگهداری و محافظت از آن را به عهده داشتند. حضور چاهی بسیار قدیمی با ابعادی برابر با ۱*۳۰*۳۰۱ سانتیمتر است که از شکل هندسی چهارضلعی برخوردار بوده است.
در واقع میتوان گفت که نارینقلعه از دو قسمت اصلی برای سکونت و زندگی تشکیل شده است که به دو بخش بالایی و پایینی شهرت دارد. در بخش پایینی خسارات و خرابیهای بسیاری صورت گرفته است که میتوان به بخش مردمنشین، مسجد، حمام و گذرگاهها و دیگر بخشهای شهری اشاره کرد که امروزه اثری از آنها باقی نمانده است که به این بخش در معماری شهری شارستان می گویند. این درحالی است که در بخش بالایی که به حاکمنشین معروف است، عمارات و مکانهایی در سه طبقه احداث شده است که از دربند سوم شروع و با حرکتی حلزونی شکل در بخش شاهنشینی که به شاهنشین مظفری معروف است، پایان مییابد. نور تامین شدهی فضاهای سرپوشیده نیز به صورت سوراخهایی که به عنوان روزنه در بخشهای بالایی دیوارها قرار گرفتهاند، ایجاد میشود. نارین قلعهها ویا شهر قلعهها که در مناطق مختلف ایران به چشم میخورند، نوعی تاریخ شهرسازی مصوری هستند که از دوران باستان برای ما به یادگار مانده است. نارینقلعهی میبد نیز بعد از ارگ بم بزرگترین شهر قلعهی خشتی ایران است که دارای ساختاری همانند ساختار ارگ بم بوده و به همان اندازه زیبا و شکیل که چشم هر بینندهای را در شهر زیبای میبد مینوازد. برای اطلاعات بیشتر از این مجموعه میتوانید به مقالهی ساختار شهر قلعهی ارگ بم در سایت کجارو مراجعه کنید.
در ارائهی این مقاله سعی شد تا اطلاعاتی جامع و مفید را در مورد معماری و تاریخچهی این بنای تاریخی وارزشمند در اختیار شما دوستان قرار دهیم. امید است توانسته باشیم به این مهم دست یابیم. منتطر نظرات سازندهی شما دوستان کجارویی هستیم.
یکی از لوازم محبوب و مورد استفاده خانومها ریمل می باشد که اکثرا به خاطر استفاده زیاد خیلی زود هم تموم میشه ! اگر شما هم یک ریمل خوب و گرون قیمت دارید که یک ماه بیشتر نیست استفاده کردید و فکر می کنید کاملا تموم شده و وقتی برس رو از داخل ریمل خارج می کنید هیچی وجود نداره بدونید که اشتباه می کنید!
در واقع مقدار زیادی از ریمل با هر بار بیرون اوردن برس در بالای ظرف جمع میشه که با تکنیک زیر شما می تونید ریمل مورد نظر رو دوباره باز سازی کنید.
فقط کافیه پلاستیک دور در رو با یه چیزی مثل ناخن گیر در بیارید .می بینید که مقدار زیادی مایع ریمل اطراف پلاستیک و بالای ظرف ریمل جمع شده .در مرحله بعد سه تا چهار قطره چای جوشیده داغ رو داخل ریمل بریزید و سر باز ریمل را با انگشت بگیرید و خوب به هم بزنید و تکان دهید(تا حدی که ریمل سفت و خشک روان شده و دوباره به پایین ظرف برگرده) .دقت کنید کاملا بهداشتی عمل کنید چون ریمل با چشم حساس شما در ارتباط هست و باید کاملا بهداشتی باشه.
وقتی کارتون تموم شد پلاستیکی رو که برداشتید دوباره سر جاش قرار بدید و درب ریمل رو ببندید و مثل روز اول از ریمل تموم شده استفاده کنید و حتی بعدا باز هم می تونید این کار رو انجام بدید تا کاملا تموم بشه.با این کار می تونید تو هزینه هاتون هم صرفه جویی کنید مخصوصا برای دانشجوها خوبه!
از این روش برای شارژ و استفاده مجدد از خط چشم هم می تونید استفاده کنید
نکته:هیچ وقت از روغن زیتون یا گلاب برای بازسازی ریمل استفاده نکنید چون باعث ریزش سیاهی به دور چشم ها خواهد شد
اگر باز هم تکنیک های بیشتری راجع به ارایش و لوازم ارایش رو می خواید تو قسمت نظرات بگید تا مطالب بیشتری قرار داده بشه
گاهی لوازم آرایش ما به دلیل استفاده نشدن کیفیت اولیه ی خود را از دست خواهند داد برای مثال یک ریمل مخصوصا اگر جنس مرغوبی هم نداشته باشد پس از مدتی خشک و غیر قابل استفاده خواهد شد که گاهی لوازم آرایش ما به دلیل استفاده نشدن و یا دیر به دیر استفاده شدن کیفیت اولیه ی خود را از دست خواهند داد برای مثال یک ریمل مخصوصا اگر جنس مرغوبی هم نداشته باشد پس از مدتی خشک و غیر قابل استفاده خواهد شد چرا که همین که برس را داخل ریمل حرکت می دهیم باعث میشود که مواد داخل ریمل در اثر اصطکاک و گرم شدن حالت مایع خود را حفظ کرده و دیگر به بدنه نچسبند تا خشک شوند بنابراین بهتر است اولا همه ی لوازم آرایشهای مایع خود از قبیل ریمل یا رژ لب و کرم پودرهای مایعی که تنها برای مجالس خاص و هر از گاهی استفاده میشود را در یخچال و بخصوص قسمت بالایی آن نگهداری کنید تا همیشه تازه و قابل استفاده باقی بمانند، رژها در اثر گرمای خانه چه در زمستان و چه تابستان خراب نشوند و ریملها نیز خشک نگردند.
دوما اگر این اتفاق پس از مدتی رخ داد و دیدید که ریملتان با وجود داشتن محتویات داخلش خشک و غیر قابل استفاده شده و محتویاتش به بدنه ی آن چسبیده می توانید از چند قطره چای گرم استفاده کرده و پس از آنکه چای را داخل ریمل ریختید درب آن را بسته و خوب تکان دهید و سپس به حالت خوابیده روی میز بگذارید و برای هر بار استفاده خوب آن را تکان داده و برسش را چندین و چند بار داخل و خارج کنید تا کاملا مواد جذب برس ریمل شوند.
اگر ریملتان با این عمل باز هم زیاد خوب نشد یکی دوقطره روغن زیتون داخل آن بریزید که این بار حتما حالت خشکی آن را برطرف خواهد کرد.
هندورابی،
یکی از جزایر بکر و زیبای خلیج فارس در آبهای استان هرمزگان است که
معمولا جز اندک ساکنان بومیاش و برخی طبیعتگردان، شاهد تردد دیگری در طول
سال نیست. حالا اما منطقه آزاد کیش، برنامه جامعی برای توسعه گردشگری در
این جزیره تدارک دیده تا با تاسیس کیش شماره دو،پای گردشگران را به این
جزیره خلوت و آرام باز کند.
به گزارش جامجم، جزیره هِندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است.
این جزیره با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس در خلیج فارس و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. فاصله هندورابی تا بندر لنگه ۱۳۳ کیلومتر است.
این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. منابع تأمین آب در جزیره بسیار محدود و کم است وآب مصرفی آن از طریق چاه و آبانبار (برکه) تأمین میشود.
آب چاههایش نسبتاً شیرین است در حالات استثنائی وکمبود آب برای آشامیدن میتوان مصرف کرد. پیشه مردم جزیره صید و غواصی و ماهیگیری است. بیشتر خانههای جزیره قدیمی و از سنگ و گچ و گل و لای ساخته شدهاست.
با این حال هندورابی بخاطر سواحل بکر و چشمنواز و البته دست نخورده مقصد جدید و متفاوتی برای گردشگری محسوب میشود و همین امر است که جرقههای اول سرمایهگذاری روی آن را زده است.
جزیره هندورابی همچون دو جزیره فارور کوچک و بزرگ، در گذشته نهچندان دور تحت نظارت و مدیریت سازمان محیط زیست بود؛ جزایر فارور به عنوان مناطق حفاظت شده و جزیره هندورابی به عنوان پناهگاه حیات وحش، اما سال ۱۳۸۹ مجلس طی مصوبه ای، مدیریت این سه جزیره را به منطقه آزاد کیش واگذار کرد. این واگذاری به معنای چراغ سبزی برای توسعه این جزایر با سبک و سیاق جزیره کیش بود. فرصتی که مدیران منطقه آزاد از آن استفاده کردند و در حال آمادهسازی بستر و شرایط آن هستند.
در همین خصوص، طرح جامع جزیره هندورابی در راستای توسعه، از سوی شورای عالی مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت.
با این حال هندورابی راه درازی تا توسعه و تبدیل به یک منطقه گردشگری در پیشرو دارد چرا که این جزیره کوچک با وجود بکر بودن از ابتداییترین امکانات محروم است. به طوریکه تقریبا هیچ زیرساختی اولیه مانند آب شیرین، برق، خدمات اقامتی و مانند آن وجود ندارد.
باتوجه به اینکه ایجاد این امکانات حتی در جزیره بزرگی مانند کیش سالها به طول انجامیده است، نباید انتظار داشت طرحهای توسعه هندورابی به این زودیها به بار بنشیند. هرچند رؤیاهای دورودرازی برای آن وجود دارد.
علیاصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این باره گفت: توسعه هندورابی با هدف ایجاد گردشگری لوکس آغاز شده و به نظر یک اقدام پایلوت و راهگشا برای جزایری است که هنوز کار توسعهای در آنها انجام نشده، زیرا این نوع اقدامات، هم امنیت را در منطقه افزایش میدهد و هم توسعه را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به ارزش زیست محیطی هندورابی یادآور شد حواسشان به این مهم است، به همین علت طرح جامع هندورابی با رعایت کامل موازین زیستمحیطی تهیهشده و به نظر میآید یک طرح توسعه زیستمحیطی به شمار میآید.
این مقام مسئول با اشاره به آمادهسازی زیرساختهایی همچون فرودگاه و بندرگاه در حال حاضر در هندورابی، درخصوص مباحث زیستمحیطی جزیره نیز گفت: هندورابی را همواره بهعنوان جزیره سبز میبینیم، یعنی در راستای مباحث زیستمحیطی، آسفالت و راهسازی به این جزیره راه نمییابد و از سنگفرش برای راهسازی این جزیره استفاده خواهد شد تا کمترین مداخلهای در مسائل زیستمحیطی جزیره نداشته باشیم. در ضمن ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و تمام خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حملونقل عمومی خواهند بود.
مونسان درباره واگذار نکردن و نفروختن زمین در هندورابی و ارائه بهصورت استیجاری نیز یادآور شد: ما علاقهمندیم واگذاری زمین نداشته باشیم، اما باید مدنظر داشت این موضوع ممکن است ابتدا که هندورابی نیاز به توسعه دارد، باعث دلسردی سرمایهگذاران شود و روند پیشرفت جزیره را کند کند؛ لذا فکر میکنم روند فروش را در یک برنامه چندساله دنبال کنیم و پس از آن و در مرحلهای که هندورابی روند رشد را آغاز کرده، متوقف کنیم و به عرصه اجاره زمین روی آوریم. ضمن این که ما در هندورابی فضای مسکونی نداریم و کار عمدتا در عرصه هتلسازی انجام خواهد شد.
از سوی دیگر، به گفته شهرام فداکار، سرپرست دفتر سواحل و تالابهای ساحلی، قرار است همه ارزشهای محیط زیستی جزیره در طرح جامع توسعه گردشگری هندورابی دیده شود، به این ترتیب که مثلا بارگذاری جمعیت و تردد در آن بهطور صحیح و مناسب صورت بگیرد یا هتلها با ارتفاع کم ساخته شود و اقامت شبانه وجود نداشته باشد.
فداکار البته اذعان میکند، با همه نظارتهای زیست محیطی که در تدوین این طرح اعمال شده، هنوز ایراداتی به آن وارد است، زیرا مسائل مهمی چون جا و مکان تعبیه زیرساختها و نحوه و مدل تکنولوژیهای مورد استفاده، بحث چگونگی تامین آب شرب (اگر آبشیرینکن باشد، محل استقرار و تخلیه آب شور آن)، موضوع مهم مدیریت پسماند، دغدغه آسیب دیدن فرهنگ و آرامش جامعه محلی، نحوه جابهجایی آبسنگهای مرجانی در مکان بندرگاه، طوری که کمترین آسیب به مرجانها وارد شود و درنظرگرفتن حضور روزانه ۲۰۰۰ گردشگر در جزیره ـ که به عقیده ما و براساس ظرفیتهای محیطی جزیره، زیاد و نگرانکننده است ـ از مهمترین نکاتی است که همچنان نگرانیهایی بابت آن وجود دارد.
متاسفانه «جزیره ی هندورابی» هم مثل بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران تا همین سالهای اخیر خیلی شناخته شده نبود، چند سالی است که سازمان منطقه آزادکیش تلاش هایی رو جهت تبدیل جزیره هندورابی به یکی از جذابیت های گردشگری «جزیره کیش» کرده .
جذب سرمایه گذار، نصب اسکله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات انجام شده است.
این جزیره، جزیره ای ساکت، آرام و تقریبا خالی از سکنه است که با ساحلی
زیبا، شنی و تخته سنگهای رویاییش هم محلی مناسب رو برای آرامش و تفریح و
شنا در ساحل آن و گرفتن حمام آفتاب به وجود اورده، جاذبه هایی که در دنیا
بسیار با ارزشند .
یکی از شرکت های سرمایه گذار در ساخت برج های مسکونی با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش در ایام نوروز تورهای گردشگری جزیره هندورابی را برگزار کرد امابه دلیل نرخ بالای این تورها حتی یک گردشگر نیز از این جزیره دیدن نکرد.
به گزارش گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(داناخبر) به نقل از مهر، طرح تبدیل جزیره هندورابی به یکی از مکان های گردشگری از طریق سازمان منطقه آزاد کیش به سرمایه گذاران ساخت برج های مسکونی سپرده شد. این سازمان برخی از مجوزهای لازم را برای آغاز طرح گردشگری در این جزیره به این شرکت سرمایه گذاری صادر کرده است اما هنوز مجوز فعالیت به آن نداده است.
جدا از اینکه این شرکت خصوصی مجوز زیست محیطی نیز برای فعالیت های گردشگری در این جزیره مرجانی از سوی سازمان محیط زیست کشور دریافت نکرده است، با این حال پیش از نوروز ۹۳ اقدام به تبلیغ تورهای گردشگری به مقصد این جزیره کرده است با این شرایط که اگر گردشگری خواست به هندورابی برود باید اول به کیش سفر کند و پس از آن با قایق های متعلق به این شرکت، کیش را به مقصد هندورابی ترک کند. رفت و برگشت یک گردشگر به این جزیره از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر ۴۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.
اپراتور این شرکت برای معرفی این تور به گفت: هر گردشگر می تواند از امکاناتی مانند استفاده از ناهار بوفه، گشت جزیره، غواصی، دوچرخه سواری در پیست آسفالت شده، والیبال ساحلی، پلاژ بانوان و غیره بهره ببرد. ضمن اینکه می تواند در چادرهای اقامتی که برای حضور گردشگران تعبیه شده، اقامتی چند ساعته داشته باشد. این تفریحات شامل کلوپ دریایی، پلاژ بانوان، گشت دور جزیره با جیپ های مخصوص کویری، گشت دریایی با کشتی های Gmini و غواصی و موتورهایatv است.
این اپراتور اعلام کرد که هر روز یک تور ۱۰۰ نفره جزیره کیش را به مقصد هندورابی ترک خواهد کرد پس از ایام نوروز نیز این تورها سه روزه خواهند بود و قطعا نرخ آن تفاوت خواهد داشت.
منتها یکی از کارشناسان گردشگری در کیش گفت: ایام نوروز به پایان رسید اما هیچ گردشگری به این جزیره نرفت. تنها گردشگرانی که پا به این جزیره گذاشتند، رییس جمهور و هیات همراهش بود که آنها نیز با هلیکوپتر رفتند و در جریان اقدامات انجام شده در این جزیره قرار گرفتند
هزینه بالای تورهای گردشگری جزیره هندورابی آن هم برای امکاناتی که هنوز کامل نیست یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال هزاران گردشگری بود که به کیش رفتند اما حاضر نشدند جزیره هندورابی را ببینند.