تا
به حال شده است که شما به چهرهای نگاه کنید و بگویید: «چهقدر زیبا است»
ولی همسرتان نظری مخالف شما داشته باشد و از نظر او اصلا زیبایی در کار
نباشد؟ این اتفاقی است که به دلیل نوع متفاوت تحلیل زنان و مردان از زیبایی
رخ میدهد…
روانشناسان اعتقاد دارند که مردان و زنان الگوها و معیارهای کاملا متفاوتی
برای تحلیل زیبایی افراد اطراف خود دارند که با دیدن چهره یک فرد فورا او
را با آن الگوها مطابقت داده و درباره زیبایی آن فرد رای میدهند. به تازگی
مطالعهای جدید زیباترین زنان و مردان دنیا را از دیدگاه هر کدام
طبقهبندی کرده است.
شاید شما این مطلب را متوجه شده باشید که برداشت شما به عنوان یک خانم از زیبایی با یک آقا متفاوت است ولی دلیل آن را ندانید. به گزارش شبکه خبری ام، اس، ان، بی، سی به تازگی محققان علت این تفاوت را درک کردهاند. به گفته محققان مردان زیبایی را با نیمکره راست مغزشان تحلیل میکنند و زنان با تمام مغزشان و به همین دلیل است که نظر آقایان و بانوان درباره زیبایی یک شخص، یک جسم و یا حتی یک منظره میتواند با یکدیگر متفاوت باشد. به نظر میرسد مرکزی که در تحلیل زیبایی اجسامی که چشم میبیند، در بخش راست مغز آقایان فعال است، در حالی که بانوان این تحلیل را با استفاده از رشتههای عصبی هر دو نیمکره مغزشان انجام میدهند. این امر باعث میشود نگاه زنان به مقوله زیبایی، نگاهی دقیقتر و جزییتر باشد در حالی که مردان با دیدی کلی و اجمالی به زیبایی نظر میکنند.
طبق یک نظرسنجی که توسط یک کمپانی بینالمللی در آمریکا انجام شد، مردان ایتالیایی به عنوان زیباترین مردان جهان شناخته شدند که با گذر زمان و پدیدار شدن چین و چروک صورت نیز جذابیت خود را از دست نمیدهند. به گزارش نووستی به نقل از رویترز، در این نظرسنجی ۱۰ هزار زن و مرد در سنین ۱۵ تا ۶۴ سالگی از ۱۲ کشور روسیه، استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، یونان، مالزی، جمهوری آفریقای جنوبی، اسپانیا، بریتانیا و آمریکا شرکت داشتند.باوجود اینکه ایتالیا در شمار کشورهایی که نظرسنجی در آنها انجام شد، قرار نداشت اما مردان ایتالیایی از نظر زیبایی به مقام اول دست یافتند. در جایگاه دوم مردان آمریکایی، جایگاه سوم مردان روس و چهارم برزیلیها هستند. به اعتقاد شرکتکنندگان در این نظرسنجی، جذابیت مردان حتماً به دلیل داشتن اعضای صورت زیبا و بدن ورزشکاری نیست و معتقدند که هر مردی که مرتب و تمیز باشد، شانس زیادی برای تحت تاثیر قراردادن اطرافیان خود دارد. دومین شرط، اعتماد به نفس و پس از آن خودداری و لبخند زیبا بوده است. در عین حال تنها ۱ درصد از شرکتکنندگان معتقدند که موهای پرپشت و سالم، شرط حتمی برای زیبایی مرد است. این نظرسنجی نشان داد که خانمها اهمیت زیادی برای عطر مردان قایلاند و به نظر آنها بوی خوش ادکلن مرد را جذابتر میکند. همچنین مشخص شد که در اسپانیا مردان بیش از زنان بدن عضلانی و لباس خوب را برای مرد ضروری میدانند. در یونان برعکس است. زنان بیشتر مردان قوی و دارای بدن عضلانی را ترجیح میدهند.
برداشت و مفهوم زیبایی در جوامع گوناگون بسیار متفاوت است. تبلیغات رسانههای گروهی، فیلمها و نوشتهها نیز بر معیارهای ما از زیبایی موثر خواهند بود. به عنوان مثال بینی پهن در جامعه ما زیبا نیست ولی در کشور گینه نماد زیبایی و جذابیت است یا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و کشور خودمان، دندانهایی سفید و ردیف زیبا به نظر میرسند ولی در بعضی کشورهای آفریقایی سیاه کردن همه دندانها با مواد رنگی و شیمیایی خاص، گامی در جهت زیباتر شدن به شمار میرود. زیبایی به مجموعهای از خصوصیات گفته میشود که احساس خوشایندی را در ذهن به وجود آورند و باعث جذابیت شوند. به زبان دیگر هرچه صورت یک فرد به ظاهر انسانی نزدیکتر باشد، زیباتر به نظر میرسد. هرچه یک صورت با طبیعت هماهنگی و توازن بیشتری داشته باشد، جذابیت افزونتری خواهد داشت چون سلامت، زنده بودن و شادی و خوبی را به نمایش میگذارد.
زیبایی ظاهری فرد اثرات زیادی در روابط اجتماعی فرد و تاثیر او بر اطرافیانش در جامعه خواهد داشت. حقیقت این است که بیشتر ما در برخورد اول با یک شخص غریبه، زیبایی ظاهری فرد را ملاکی برای ارزیابی شخصیت او قرار میدهیم. نتایج یک تحقیق که در یکی از دانشگاههای لندن انجام شد، نشان داد که از میان ۱۱ هزار فردی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، افرادی که زیبایی ظاهری بیشتری داشتند، درآمدی بیش از دیگران کسب میکردند و کسانی که زیبایی ظاهری کمتری داشتند ۱۳درصد درآمد کمتری از دیگران داشتند. محققان اعتقاد دارند علت این پدیده اعتماد به نفسی است که زیبایی ظاهری به شخص میبخشد تا در موقعیتهای شغلی و اجتماعی موثرتر و مطمئنتر عمل کند. بعضی اعتقاد دارند زیبایی ظاهری به فرد این امکان را میدهد که از منافع و امکانات جامعه بیشتر استفاده کند. به عنوان مثال، شغل بهتری کسب کند و در حرفه خود پیشرفت کند و یا بتواند شریک زندگی مناسبتری انتخاب کند.
گرچه میگویند: «زیبایی باید در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان مینگری»، مطالعات علمی نشان دادهاند، چهرههایی که به نظر ما زیبا و جذاب به نظر میرسند، ویژگیهای خاصی دارند که این ویژگیها را در ۳ گروه اصلی میتوان جای داد:
سلامت و تندرستی،
زیبایی،
حالتی از معصومیت چهره کودکان.
همچنین تحقیقات علمی و روانشناسی در جامعه امروز جهان، معیارهای خاصی
را برای چهره زیبا در نظر میگیرند که البته مطلق نیستند. آکادمی جراحی
زیبایی آمریکا، مشخصات یک چهره زیبا برای خانمها را پوست کمی برنزه و نه
رنگ پریده، صورتی باریک و بدون چربی اضافه، لبهای پر، ابروهای پر و تیره،
مژههای بلند و باریک، گونههای برجسته، پلکهای باریک، بینی باریک، پوست
شفاف و کشیده و بدون چین و چروک، دندانهای سفید و مرتب، چشمهای درشت و
شفاف و پیشانی بلند، در نظر میگیرد.
در مقابل ویژگیهای یک چهره زیبا برای آقایان؛ پوست تیرهتر و سبزه، صورت
جمعوجور و باریک با چربیکم، لبهای قرینه، ابروهای تیره و مژههای پر،
پهنتر بودن نیمه فوقانی صورت نسبت به نیمه تحتانی، چانه برجسته که
نشاندهنده قدرت مرد است، فک پایین قوی و بازاویههای مشخص، ابروهای پر و
تیره، شیار بین بینی و لب کمعمق و پلکهای نازک است. این معیارها در
جامعههای مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد و سلیقه شخصی افراد مختلف نیز بر
معیارهای ذهنی آنها از یک چهره زیبا موثر است ولی با وجود این، اصول و
معیارهای زیبایی انسان در طول تاریخ و تا به امروز ثابت باقی مانده است
اگر روزی احیانا به ژاپن سفر کنید و بخواهید از میان چهرههایی با چشمان بادامی بگویید کدامها زیباترند، به احتمال زیاد روی همان چهرههایی دست میگذارید که خود ژاپنیها و حتی اروپاییها و آمریکاییها نیز آنها را زیبا میدانند….
این را محققانی میگویند که اعتقاد دارند زیبایی و جذابیت، معیارهایی
قطعی و شناختهشده دارد که همه مردم بهطور ناخودآگاه و به صورت جمعی، آنها
را میشناسند و بر مبنای آنها قضاوت میکنند. به نظر میرسد فرآیند
پیچیدهای برای تشخیص جذابیت و زیبایی در ذهن ما وجود دارد که در کسری از
ثانیه با ارزیابی نسبتهای صورت و ترکیب رنگها و تناسب اجزای صورت، به
زیبایی یا نازیبایی کسی رای میدهد. محققان اعتقاد دارند بخشی از مغز ما که
در پشت سر و درست بالای نخاع واقع شده، محل قضاوت مغز ما درباره زیبایی
چهره افراد است. این منطقه از مغز که «فوزیفرم» نامیده میشود، همان
منطقهای است که ما تصاویر اعضای خانواده، دوستان و سایرین را در آن ذخیره
میکنیم و هنگام دیدنشان آنها را میشناسیم.
چهرههایی که میان اجزای آن، قرینگی وجود دارد از نظر ما زیباترند. قرینگی
صورت هر کسی به ژنتیک او و رشد مناسب و سالم فک و صورت وی بستگی دارد. ولی
در صورت همه کسانی که هر روز آنها را در کوچه و خیابان و محل کار میبینیم،
حتی آنهایی که از نظر ما بسیار جذاباند، اندکی ناقرینگی وجود دارد. اگر
از یک صورت عکسی تهیه کنید و به وسیله فتوشاپ، آن عکس را نصف کنید و تلاش
کنید با استفاده از عکس یک نیمه صورت، نیمه دیگر را ترسیم کنید، مشاهده
خواهید کرد که عکس حاضر با صورت طبیعی تفاوت دارد و این نشان میدهد که
صورت هیچ انسانی به طور دقیق قرینه نیست.
در یک مطالعه، دانشمندان عکس چهره مردی را انتخاب کردند که صورتی با خصوصیات زنانه، مانند بینی کوچک، فک ظریف و چشمان درشت داشت. سپس با برنامه فتوشاپ چهره او را مردانهتر کردند؛ یعنی آروارههایش را قوی و مربعی شکل، بینیاش را بزرگتر و چشمانش را کوچکتر کردند. این تصاویر را به گروهی از بانوان برای ارزیابی آن چهره نشان دادند. از سوی دیگر، محققان از این بانوان در هنگام دیدن این دو تصویر درباره سیکل باروریشان پرسش کردند تا سطح استروژن خونشان را ارزیابی کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که بانوان که در دوران بارداری و سیکل قاعدگی خود، چهرهای را که مردانهتر بود جذابتر دانسته بودند و پس از گذشتن از این زمانها، چهره ظریفتر و با خصوصیات زنانهتر را زیباتر ارزیابی کردند. میزان هورمونهای بدن در ارزیابی ما درباره زیبایی افراد موثر است.
در مطالعهای دیگر محققان متوجه شدهاند که نظر دیگران درباره زیبایی ظاهری افراد بر قضاوت ما درباره زیبایی آن فرد، اثر میگذارد و ما به طور معمول با دیگران همسو نظر خواهیم داد. در این مطالعه چند ویدئو از یک مرد که در آنها گاهی لبخند میزد و گاهی چهره عبوس و گاهی خنثی به خود گرفته بود، به خانمها نشان داده شد. همه این خانمها اعتقاد داشتند که این مرد در ویدئویی که در کنار همسرش به دوربین لبخند میزد، زیباتر و جذابتر به نظر میآمد. بنابراین حالتهای چهره هم در جذابیت دخیلاند. مطالعات نشان میدهد که بانوان جوانتر به جذابیت ظاهری همسر خود اهمیت بیشتری میدهند و خانمها مسنتر، وفاداری و ثبات شخصیت و ثروت را معیارهای جذابیت همسر خود میدانند.
چهره زیبا و جذاب برای خانمها دارای خصوصیات مشترکی است که شامل استخوان گونه برجسته، چشمان درشت، فک ظریف و باریک است. نسبتهای میان اعضای صورت بانوان عامل دیگری در زیبایی صورت است که طی رشد و بلوغ براساس ترشح هورمونها تغییر میکند. در مطالعهای دانشمندان نشان دادهاند که فاصله چشم تا چانه بانوان یکی از معیارهای جذابیت صورت آنها به شمار میآید. اندازه طبیعی این فاصله در چهره دختربچههای 5/11 ساله، اندازهگیری میشود و اگر این فاصله در چهره خانمی اندکی کمتر از این میزان طبیعی باشد، چهرهاش به نظر جذابتر میآید.
در دوران بلوغ، منطقهای از صورت که بین دهان و بینی قرار دارد، در خانمها و آقایان متفاوت از یکدیگر رشد میکند. این بخش «ارتفاع بخش فوقانی» صورت نامیده میشود. با اسکن صورت خانمها و آقایان مشخص شده است که بخش فوقانی صورت هر دو جنس ارتفاع یکسانی دارد ولی پهنای آن متفاوت است. جالب است بدانید که محققان به تازگی برنامه نرمافزاری را طراحی کردهاند که براساس اندازهگیری نسبتهای اجزای صورت میتواند به شما بگوید جذاب هستید یا خیر؟
جالب است بدانید در صورتهای زیبا، یک نسبت طلایی بین اجزای مختلف آن چهره وجود دارد که بسیاری از دانشمندان این نسبت را در بسیاری از اجزای زیبای طبیعت مانند گلبرگهای گلها، بدن پرندگان، اجزای بدن حشرات و حتی استخوانبندی انگشتان دست کشف کردهاند. بر این اساس در چهرههای زیبا وایدهآل این نسبت طلایی در بین خطوط طولی، عرضی و عمودی صورت وجود دارد. در نسبتهای عمودی، فاصله خط رویش موها تا قاعده بینی به قاعده بینی تا زیر چانه است و همچنین فاصله خطی که دو مردمک را به هم وصل میکند تا خط بین دو لب به خط بین دو لب تا زیر چانه است. در اجزای افقی صورتهای متناسب هم این نسبت میدرخشد.
نفرتیتی یکی از مصریان باستان است که صورتاش به زیبایی شهرت داشته است. او بین سالهای 1350 تا 1370 قبل از میلاد در مصر زندگی میکرد. جالب است بدانید که چهره او پس از 3200 سال هنوز هم جزو چهرههای زیبا به شمار میرود. متخصصان جراحی پلاستیک یک ماسک را طراحی کردهاند که در آن تناسب اجزای صورت کاملا طراحی شده است. محققان میگویند اگر این ماسک بر صورت کسی تطابق کامل پیدا کند، آن صورت چهرهای متناسب و زیبا به شمار میرود.