کنسرواتوار

کنسرواتوار به فرانسوی: (Conservatoire) به معنای هنرستان عالی موسیقی است. در منابع انگلیسی زبان به معنای آکادمی موسیقی، کالج موسیقی و... نیز آمدهاست. در آن، رشته های موسیقی، از جمله نوازندگی، تئوری موسیقی، آهنگسازی، تاریخ موسیقی، موزیکولوژی و... تدریس میشود.

واژهٔ (کنسرواتوار) از زبان فرانسه به فارسی آمده است. این واژه در انگلیسی بریتانیایی conservatoire ،در انگلیسی آمریکایی conservatory ،در انگلیسی استرالیایی conservatorium ،در زبان آلمانی Konservatorium، و در زبان ایتالیایی conservatorio خوانده میشود.

کنسرواتوار برگرفته از واژهٔ ایتالیاییِ کنسرواتوریو (conservatorio) ،اولین بار در دورهٔ رنسانس و پیش از آن برای یتیم خانه هایی در ایتالیا استفاده میشد که در آنها به کودکان آموزش موسیقی داده میشد. به تدریج این اصطالح برای آموزش حرفه هایِ موسیقی در مؤسسات و مدارس موسیقی به کار رفت. اولین کنسرواتوار سِکوالرِ موسیقی به معنای امروزی در پاریس به سال ۱۷۸۴تأسیس شد.

آموزشگاه موسیقی محدوده جردن

در طول قرن ۱۹ ،مدل فرانسوی مدرسهٔ موسیقی در بسیاری از کشورهای اروپایی، ایالت متحدهٔ آمریکا و کانادا پیاده شد. آموزش موسیقی در دو بُعد اجرایی (عملی) و علوم نظری (تئوریک) رواج دارد.

کنسرواتوارها معمولا مؤسساتی هستند که تمرکز در آنها برروی شیوهٔ عملی و اجرایی موسیقی بوده است. این مؤسسات حتی گاهی به عنوان کالسهای آموزش عالی آزاد مربوط به یک دانشگاه و یا مؤسسهٔ آموزش عالی فعالیت خود را انجام میدهند. اما در حال حاضر، کنسرواتوارها و دانشگاهها از نظر آموزشی بسیار به یکدیگر نزدیک شده اند و دروس و رشته های مربوط به تئوری و تاریخ موسیقی در کنسرواتوارها تدریس میشود و همچنین بسیاری از دانشکده های موسیقی نیز رشته های عملیِ موسیقی، مانند نوازندگی را در سرفصلهای دروس خود قرار داده اند.

 

آموزشگاه موسیقی شمال تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.