سفره عقد چیست

پیشینه ی مراسم عقد به دوران ایران باستان باز میگردد که پس از شیرینی خوران و آشنایی خانواده ها با هم صورت میگرفت. رسم بر این است که هزینه ی مراسم عقد و عروسی بر عهده ی داماد باشد و در عوض، عروس جهیزیه به خانه ی داماد بیاورد.

در قدیم سفره ی عقد توسط خانواده ی زوجین چیده میشد. بدین صورت که خانواده ی داماد آن را تهیه می کردند و سپس در مراسم بله برون آن را به منزل عروس می بردند و وظیفه ی چیدمان آن بر عهده ی خانواده ی عروس بود.

در مراسم عقد سفره ای چیده می شود که در حقیقت نماد شکل گرفتن خانواده است. چیدمان سفره ی عقد و ظریف کاری های آن بسیار مهم است. اگر دوستی دارید که طراح دکور است می توانید از او در این زمینه کمک بگیرید.

خدمات مجالس در تهران

شرکت هایی وجود دارند که سفره ی عقد اجاره می دهند و خودشان هم چیدمان آن را بر عهده می گیرند. تنوع نمونه ها را میتوانید از آلبوم عکس هایشان ببینید. وجود رنگ های متنوع و ظروف طرح دار در سفره ی عقد بسیار مهم است. این ظروف میتوانند کریستال، پلی استر، آنتیک و یا نقره باشند. هزینه ی سفره ی عقد را با توجه به سایر هزینه های پیش رو در نظر بگیرید.

به دوست داران طرح های سنتی توصیه می شود تا از پارچه ی ترمه و ظروف نقره استفاده کنند. عروس خانم های خوش سلیقه می توانند در تزئین سفره ی عقد شان از شمع های فانتزی استفاده کنند و همچنین سفره را گل آرایی کنند. هرچند هزینه ها چندین برابر خواهد شد اما جلوه ی زیادی به سفره ی شما خواهند بخشید.

نکته ی مهم در مورد چیدمان این است که سفره نباید خیلی شلوغ باشد که جلوه ی وسایل کم شود و حتی عروس هم در آن جلوه نکند.

اگر بودجه ی کمی را برای این امر در نظر گرفته اید می توانید از هنر خودتان برای چیدن سفره بهره ببرید. به نظر می رسد آقای داماد هم دوست دارد سلیقه ی عروسش را ببیند. در این زمینه از دوستان و اقوام خوش سلیقه ی خود کمک بخواهید تا هم زحمت تمام کارها روی دوش شما نباشد و هم نظر دیگران را هم بدانید. به این ترتیب هم سفره ی بهتری خواهید چید و هم عزیزانتان را در شادی خود سهیم کرده اید. توجه داشته باشید که قبل از اقدام برای چیدمان سفره بهتر است عکس هایی از سفره های عقد تهیه کنید و با دقت و ظرافت آن ها را بررسی کنید.

برای گل آرایی سفره هم می توانید به یک گل فروشی مراجعه کنید و بسته به اندازه ی سفره و همچنین ترکیب رنگ ها، چند سبد گل سفارش دهید. استفاده از شمع را هرگز فراموش نکنید. بهتر است شمع ها کند سوز و دارای محفظه باشند. می توانید از تعداد زیادی شمع وارمر که هزینه ی زیادی هم ندارند دور تا دور سفره استفاده کنید که بسیار خاص و شیک می شود. در استفاده از شمع ها بسیار دقت کنید که در مسیر رفت و آمد و همچنین نزدیک به لباس عروس نباشند.

همچنین در نظر داشته باشید که وسایل سفره ی عقد را تا حد امکان از وسایل طبیعی انتخاب کنید. استفاده از تخم مرغ رنگی و مصنوعی، میوه های مصنوعی و نیز گل های مصنوعی اولا از زیبایی سفره ی شما کم میکند ثانیا خیلی زود از مد می افتد.

تشریفات مجالس در تهران

اجزاء اصلی سفره ی عقد چیست؟

در ادامه چند جزء جدایی ناپذیر سفره ی عقد که حتما باید تهیه شوند را معرفی می کنیم:

شیرینی؛

وجود شیرینی بر سر سفره ی عقد نماد آمدن شهد خوشبختی به زندگی عروس و داماد است. شیرینی سفره ی عقد باید کوچک و تازه باشد.

میوه؛

میوه نماد نعمت و برکت الهی است که وجود آن در سفره ی عقد به امید برخورداری عروس و داماد از نعمات پروردگار است.

جا حلقه ای؛

پس از جاری شدن خطبه ی عقد، عروس و داماد انگشتر یکدیگر را به دست هم می کنند.

نان و اسپند؛

نان نماد برکت است (که در این مراسم معمولا سنگک تازه استفاده می شود) و اسپند هم در فرهنگ عامیانه دور کننده ی چشم زخم و بلایا می باشد.

کله قند؛

در این مراسم دو عدد کله قند یک دست و هم اندازه را روی پارچه ای که بالای سر عروس و داماد قرار دارد می سایند. این عمل به نیت سرازیر شدن شیرینی و شادی به زندگی عروس و داماد است.

نتیجه ی نهایی:

چیزی که باعث می شود در گذر زمان و بعد از فراز و نشیب های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این کشور کهن، هنوز هم سفره ی باستانی و ایرانی به قوت خود باقی بماند؛ چیزی نیست جز باور ریشه ها. بیشتر سنت های ما در سایه ی تغییرات فرهنگی و رفتن به سمت تمدن های نوین، رنگ باخته اند. اما هنوز هم ایرانیان، از دور افتاده ترین تا مدرن شهرهای ایران و جهان، به پاس داشت تمدن ایرانی، سفره های عقد را بر پا می دارند.چرا که این سفره نمادی از عناصر زندگی بخش و تعالی بخش است که پشتوانه ای غنی دارد.

تشریفات عروسی در تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.